Sporządzenie sprawozdania finansowego spółki według Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej istotnie różni się od sprawozdania przygotowywanego na podstawie polskich przepisów Ustawy o Rachunkowości. Nasz zespół posiada duże doświadczenie w zakresie wsparcia jednostek w powyższym procesie.
Przy sporządzaniu bilansu otwarcia jako punktu wyjścia dla rachunkowości zgodnie z MSSF, jednostka:
- ujmuje wszystkie aktywa i zobowiązania, których ujęcia wymagają MSSF;
- nie ujmuje pozycji jako aktywa lub zobowiązania, jeżeli MSSF nie zezwalają na ich ujęcie;
- przeklasyfikowuje pozycje ujęte w określonych kategoriach aktywów, zobowiązań lub kapitału własnego zgodnie z wcześniej stosowanymi ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości, które zgodnie z MSSF stanowią inny rodzaj składnika aktywów, zobowiązań lub kapitału własnego;
- stosuje MSSF do wyceny wszystkich ujętych aktywów i zobowiązań.
Dostosowanie zasad rachunkowości wg UoR do wymogów MSSF wymaga szeregu zmian w metodach wyceny poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz sposobie prezentacji danych finansowych. Przejście jednostki na MSSF może skutkować koniecznością zmiany stosowanych dotychczas przez jednostkę zasad rachunkowości dotyczących wyceny i ujmowania. Ich skutki odnoszone są jako korekty wyniku lat ubiegłych lub, jeżeli jest to właściwe, w inne pozycje kapitału własnego.
Pełne sprawozdanie finansowe wg MSSF składa się zawsze co najmniej z:
- sprawozdania z sytuacji finansowej na koniec okresu;
- sprawozdania z całkowitych dochodów za dany okres;
- sprawozdania ze zmian w kapitale własnym za okres;
- sprawozdania z przepływów pieniężnych za okres;
- informacji dodatkowych o przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości oraz innych informacji objaśniających.